14.01.2024 o godz. 19:00 zapraszamy na 7.Śląski Festiwal Operetki pod tytułem: Operetkowa Lista Przebojów. Wystąpią znakomici soliści: Grażyna Nita - sopran, Anita Maszczyk - sopran, Marcin Pomykała - tenor, Damian Konieczek - bas, Sylwester Targosz-Szalonek - tenor. Solistom towarzyszyć będzie Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Rybnickiej. Podczas koncertu usłyszymy największe hity scen operetkowych. Bilety: 90 zł w przedsprzedaży do 31.12.2023 | 120 zł od 1.01.2024 | KUP BILET | Bilety ze zniżką 20% dla posiadaczy Rybnickiej Karty Mieszkańca „Rybka” do nabycia wyłącznie w kasie TZR
Grażyna Nita - sopran, absolwentka bydgoskiej Akademii Muzycznej. Swoje sceniczne kreacje prezentowała na deskach Opery na Zamku w Szczecinie, Teatru Muzycznego w Lublinie, Opery Nova w Bydgoszczy, a także wielu filharmonii w Polsce. W swoim artystycznym dorobku ma udział w niezliczonej ilości koncertów głównie z muzyką operetkową, którą wykonuje najchętniej, gdyż to temu właśnie gatunkowi najbardziej odpowiada jej lekki sopran i osobowość sceniczna. Od kilku lat z powodzeniem koncertuje również z bliskim jej sercu programem piosenek filmowych i wodewilowych dwudziestolecia międzywojennego, który to stale poszerza i do realizacji którego zaprasza wielu muzyków. Grażyna Nita od lat występuje również w roli producenta przedsięwzięć artystycznych takich jak festiwale, widowiska muzyczne i koncerty.
Anita Maszczyk - sopran, absolwentka Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, na wydziale Wokalno -Aktorskim w klasie śpiewu solowego ad. Haliny Skubis. Kunszt wokalny doskonaliła także pod opieką wspaniałej polskiej śpiewaczki profesor Jadwigi Romańskiej. Na zawodowej scenie muzycznej debiutowała partią Adeli w „Zemście nietoperza” Johanna Straussa z zespołem artystycznym Opery Śląskiej w Bytomiu. Partię tę śpiewała także w Operze Krakowskiej, Operze Nova w Bydgoszczy, Teatrze Muzycznym w Lublinie oraz na scenie Gliwickiego Teatru Muzycznego, którego solistką była w latach 2001-2016.
Z jej licznych ról należy wymienić: Rosinę w „Cyruliku sewilskim” Rossiniego, Frasquitę w „Carmen” Bizeta, Anninę w „Nocy w Wenecji” oraz Franzi w „Wiedeńskiej krwi”, Arsenę w „Baronie Cygańskim” Straussa, Silvę i Stasi w „Księżniczce czardasza”, Maricę w „Hrabinie Maricy” Kálmána, Hannę Glawari w „Wesołej wdówce” oraz Mi w „Krainie Usmiechu” Lehára, Eurydykę w „Orfeuszu w piekle” Offenbacha, Krysię w „Ptaszniku z Tyrolu” Zellera, Irenę Molloy w „Hello Dolly!”. Hermana, Maggie w „Dajcie mi tenora”Ludviga, Bessie w „Kwiecie Hawaii” Abrahama.
Współpracuje z wieloma polskimi filharmoniami i orkiestrami kameralnymi. Od 2003 r. śpiewa w cyklicznych koncertach „ Z batutą i humorem” pod batutą Macieja Niesiołowskiego.
W maju 2018 podjęła współpracę z Michałem Znanieckim jako asystent reżysera, wspólnie realizując „Idomeneo” W.A Mozarta i „Maria de Buenos Aires” A.Piazolli w Warszawskiej Operze Kameralnej, „Pajace” R. Leoncavallo i „Gianni Schicchi” G.Pucciniego, w Operze na Zamku w Szczecinie, „Candide” L. Bernsteina” w Operze Krakowskiej, oraz „Zaflis” dla Fundacji Jutropera. Równocześnie prowadzi działalność pedagogiczną i menedżerską.
dr Damian Konieczek - bas, w 2005 roku ukończył Akademię Muzyczną im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi na Wydziale Wokalno-Aktorskim w klasie śpiewu solowego prof. Włodzimierza Zalewskiego. W latach 2005–2006 był solistą Teatru Wielkiego im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu, w którym to zadebiutował partią Mnicha w „Don Carlosie” G. Verdiego w reżyserii Gianfranco de Bosio, a następnie Pimena w „Borysie Godunowie” oraz Faraona w „Aidzie”. Uczestniczył w wielu kursach mistrzowskich prowadzonych między innymi przez Jewgienija Nesterenkę, Marię Fołtyn, Włodzimierza Zalewskiego, Ryszarda Karczykowskiego i Helenę Łazarską. Brał udział w konkursach wokalnych w Polsce i za granicą, m.in. został finalistą I Międzynarodowego Konkursu Sztuki Wokalnej im. Adama Didura w Bytomiu (2004), półfinalistą 25. Międzynarodowego Konkursu Wokalnego Belvedere w Wiedniu, otrzymał wyróżnienie i nagrodę specjalną Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków na III Konkursie Wokalnym im. Haliny Halskiej we Wrocławiu.
W latach 2006–2011 był solistą Opery Wrocławskiej, w której wykonał szereg pierwszoplanowych partii, m.in. Zachariasza w „Nabucco”, Sarastra w „Czarodziejskim flecie”, Zbigniewa w „Strasznym dworze”, Don Basilia w „Cyruliku sewilskim”, Lindorfa i Coppeliusa w „Opowieściach Hoffmana”, Sparafucile w „Rigoletcie” i inne. Brał udział w realizacji opery „Chopin” G. Orefice’a, śpiewając partię Mnicha zarejestrowanej i wydanej na płycie CD przez firmę fonograficzną DUX
W 2007 roku zadebiutował na scenie Opery Śląskiej w Bytomiu, śpiewając Pimena w „Borysie Godunowie” M. Musorgskiego w reżyserii Wiesława Ochmana pod batutą Tadeusza Serafina. Tego samego roku wystąpił w Teatro Politeama Garibaldi w Palermo, gdzie wykonał partię basową w Requiem W. A. Mozarta z orkiestrą Sinfonia Siciliana pod dyrekcją Jana Lathama Koeniga, oraz wystąpił w Filharmonii Sudeckiej, śpiewając „Pasję wg św. Jana” J. S. Bacha pod batutą Niella Mussa.
W 2009 roku zadebiutował na scenie Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie, występując jako Sarastro w przedstawieniu „W krainie czarodziejskiego fletu” wg W. A. Mozarta w reżyserii Beaty Redo-Dobber.
W 2010 roku pojawił się na deskach Opery Krakowskiej, wcielając się w rolę Masetta w „Don Giovannim” W. A. Mozarta w reżyserii Michała Znanieckiego pod batutą Łukasza Borowicza.
W 2012 roku zadebiutował na scenie Opery Nova w Bydgoszczy, występując jako Dulcamara w „Napoju miłosnym” G. Donizettiego w reżyserii Krzysztofa Nazara, a następnie jako Zachariasz w „Nabucco”, Sarastro w „Czarodziejskim flecie”, Wodnik w „Rusałce”, Stolnik w „Halce” i Bonzo w „Madama Butterfly”.
W 2013 roku wystąpił na scenie Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie, gdzie wykonał partię Przewoźnika w „Qudsji Zaher” Pawła Szymańskiego w reżyserii Eimuntasa Nekrošiusa pod batutą Wojciecha Michniewskiego.
W 2014 roku na XXIV Festiwalu Mozartowskim w Warszawie na deskach Opery Kameralnej zadebiutował partią Osmina w „Uprowadzeniu z Seraju” W. A. Mozarta w reżyserii Eweliny Pietrowiak pod batutą Rubena Silvy.
W swoim repertuarze posiada również repertuar oratoryjno-kantatowy, taki jak: Stabat Mater op. 58 A. Dworzaka czy IX Symfonię op. 125 L. van Beethovena.
Brał udział w licznych tournée w kraju i za granicą, między innymi z Operą Wrocławską, Operą Śląską w Bytomiu, Teatrem Wielkim im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu czy z Agencją Artystyczną Pro Musica, z którą w 2015 roku, wcielając się w rolę Zachariasza, dokonał nagrania DVD opery „Nabucco” w reżyserii Feliksa Tarnawskiego pod batutą Jerzego Salwarowskiego, wydanego przez firmę fonograficzną GM Records.
W 2018 roku pojawił się znowu na deskach Opery Nova w Bydgoszczy, wcielając się w rolę Don Alberta w operze „Awantura w Recco, czyli Drzewko wolności” Macieja Małeckiego i Wojciecha Młynarskiego w reżyserii Macieja Wojtyszki pod batutą Anny Duczmal-Mróz.
Od 2018 roku solista Teatru Wielkiego im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu.
Marcin Pomykała - tenor, absolwent Wydziału Edukacji Artystycznej i Dyrygentury Chóralnej Akademii Bydgoskiej oraz Wydziału Wokalno- Aktorskiego Akademii Muzycznej w Gdańsku w klasie śpiewu prof. P. Kusiewicza. Edukację muzyczną rozpoczął w wieku 8 lat od nauki gry na fortepianie a następnie gitarze klasycznej. Jest pedagogiem Pałacu Młodzieży w Gdańsku, a jako wokalista – tenor, koncertuje solowo i współpracuje z Operą na Zamku w Szczecinie, Operą Krakowską, Operą Nova w Bydgoszczy, Operą Bałtycką oraz filharmoniami: Częstochowską, Świętokrzyską, Słupską, Pomorską, Bałtycką, Sopocką Kameralną. Na stałe współpracuje z Filharmonią Dowcipu Waldemara Malickiego – koncertując w kraju i zagranicą oraz biorąc udział w licznych galach i nagraniach telewizyjnych.
dr Sylwester Targosz-Szalonek - tenor, dyrygent,aktor, instrumentalista, prezenter telewizyjny, dyrygent, solista teatrów operowych, animator kultury, twórca i dyrektor kilku muzycznych festiwali (m.in. Śląski Festiwal Operetki) prezes Fundacji Operetka Śląska.
Z wyróżnieniem ukończył Akademię Muzyczną w Katowicach w klasie prof. Henryki Januszewskiej-Stańczyk. Absolwent Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach - kierunku menedżer kultury.
Uczestniczył w licznych mistrzowskich kursach wokalnych, m.in.: prof. Heleny Łazarskiej (Austria), Daniela Weeks’a (USA), Kaludi Kaludowa (Bułgaria), Paula Esswooda (Wielka Brytania). Jest absolwentem mistrzowskiej klasy śpiewu prof. Cesare Colona (Niemcy-Berlin).
Prowadzi aktywną działalność artystyczną; śpiewa liczne koncerty o szerokim zakresie repertuarowym i stylistycznym: recitale kameralne, spektakle oraz koncerty operowe, operetkowe i oratoryjno-kantatowe.
W latach 2000-2006 zajmował stanowisko chórmistrza w Uniwersytecie Śląskim, gdzie sprawował także opiekę artystyczną i merytoryczną nad Zespołem Pieśni i Tańca „Katowice” Uniwersytetu Śląskiego. W tym samym czasie sprawował kierownictwo muzyczne Międzynarodowego Studenckiego Festiwalu Folklorystycznego Uniwersytetu Śląskiego. Brał udział w licznych cenionych festiwalach muzycznych, takich jak : Festiwal Alkagran
w Czechowicach-Dziedzicach, Międzynarodowy Festiwal Muzyki Wokalnej „Viva il canto”
w Cieszynie, Międzynarodowy Festiwal im. Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego, Festiwal Bachowski w Świdnicy, Europejski Festiwal im. J. Kiepury w Krynicy i innych. Wziął udział w prawykonaniu duetu na tenor i waltornie „Song for time” (Mariusa Baranaukas) w ramach 4-tego Międzynarodowego Spotkania Młodych Kompozytorów (Katowice).
W lachach 2007/2009 był członkiem pierwszej europejskiej międzynarodowej grupy „The 12 Tenors”. Nagrywał i koncertował m.in, dla: Radio Katowice, TV Polonia, TVBali, a także dla telewizji niemieckich. Współpracował z wieloma zacnymi dyrygentami, takimi jak: Igor Dochovic, Andrzej Zubek, Michał Dworzyński, Mirosław Jacek Błaszczyk, Jan Wincenty Hawel, Peter Moss, Heribert Beissel, Paul Esswood, Andrew Parrott, Gabriel Chmura, Radosław Labakhua, Kazimierz Kryza, Krzysztof Dziewięcki, Elio Boncompagni i in. Koncertował m. in. w: Argentynie, Czechach, Francji, Hiszpanii, Niemczech, Norwegii, Portugalii, we Włoszech na Sycylii, a także na Wyspie Bali.
W programie posiada liczne partie solowe pozycji zarówno z gatunku teatru muzycznego jak
i muzyki oratoryjno-kantatowej. Repertuar jego wzbogaca nadto zasobna literatura muzyki kameralnej różnych stylów i epok, szereg arii, duetów, pieśni z oper, operetek a także musicali. W okresie od stycznia do kwietnia 2008 roku brał udział w szeregu przesłuchań do roli Tebaldo w operze I Capuleti et i Montecchi V. Belliniego, które odbyły się w Berlinie. Na ponad 400 przesłuchanych kandydatów został zaproszony do realizacji tejże opery, której nagrania dokonał wraz w czerwcu 2008 r. z Teatrem Miejskim w Braunschweig. W tym także miesiącu został zdobywcą srebrnego medalu Arte Vocale na Królewskim Festiwalu Wokalnym w Wilanowie.
W sierpniu 2008 roku otrzymał statuetkę Złoty Słowik Belcanto na Festiwalu Belcanto w Nałęczowie. Laureat Internationales Festival Junger Opernsanger, gdzie kreował partię Rudolfa w operze Cyganeria G. Pucciniego. W roli Mimi partnerowała mu czarnoskóra solistka z Nowego Yorku, Lisa Bryce. Niemiecka prasa bardzo przychylnie komentowała występy tej scenicznej pary, a Sylwester Targosz-Szalonek został nazwany „Włoskim tenorem z Polski”.
Współpracował m.in. z Kammeroper Schloss Rheinsberg, Teatrem Wielkim Operą w Poznaniu, Teatro di Verdi, Teatro Massimo Palermo, Orchestra Siciliana we Włoszech, Filharmonią we Frankfurcie, Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia, Filharmonią Śląską, Toruńską, Poznańską, Częstochowską et cetera. Jako pedagog śpiewu prowadził kursy wokalne w Niemczech (szkoła wokalna prof. Cesare Colona – Berlin) i na Ukrainie (Uniwersytet w Charkowie). W 2010 podjął prace pedagogiczną w PSM I i II st. w Zabrzu , gdzie przez 2 lata, prowadził klasę śpiewu. Z końcem 2010 roku powołał Orkiestrę im. Arcyksiężnej Marii Krystyny Habsburg w Żywcu. W styczniu 2012 roku został zaproszony do wzięcia udziału w prawykonaniu op. Dzień Świra Hadriana Filipa Tabęckiego, w Teatrze Wielkim w Poznaniu, w reżyserii I. Gorzkowskiego. W grudniu 2012 r. Był gościem Ambasady RP w Indonezji, gdzie wystąpił z okazji otwarcia Polskiego Honorowego Konsulatu na wyspie Bali. Tego samego roku wziął udział we współczesnym prawykonaniu "Stworzenia Świata" J. Haydna z towarzyszeniem NOSPR z odnalezionym przekładem na język polski mającym blisko 250 lat. 2013/2014 r. to czas licznych koncertów z wieloma orkiestrami w Polsce i poza granicami kraju. W tym okresie współorganizował Festiwal im. Jana Kiepury w Krynicy Zdroju. W 2015 roku został wybrany na reżysera Międzynarodowego Festiwalu RytmProArte w Gliwicach. Także w 2015 roku zapoczątkował współpracę z Wojskiem Polskim – organizując wydarzenia kulturalne i koncerty m. in. Wielką Galę Karnawałową dowódcy 6. Bpd w Gliwicach. 2016 rok obfitował w koncerty i wydarzenia muzyczne w kraju i za granicą z jego udziałem. W latach 2016/2017 prezenter telewizyjny prowadzący muzyczny program „Szlagierowo” w neopowstałej ZOOMTV. W 2017 powołuje Fundacje Operetka Śląska z którą podejmuje działania związane z organizacją Śląskiego Festiwalu Operetki, którego Honorowym Ambasadorem jest Maestro Wiesław Ochman. Od roku 2018 pedagog PSM I i II st. w Nysie, Prezes Fundacji Operetka Śląska, a także dyrektor Śląskiego Festiwalu Operetki. Prócz tego twórca Festiwalu Piosenki Wojskowej i Powstańczej “Za mundurem panny sznurem”. Rok 2019, to kolejne muzyczne wyzwania m.in. realizacja pierwszej edycji “Silesia Sinfonia Festiwal”. W tym roku prowadził swój autorski program „Muzyczna Przystań” realizowany przez TVP Katowice. Sylwester Targosz-Szalonek to skupisko wielu talentów, które objawia się w różnych dziedzinach sztuki. Jest aktywny zawodowo jako śpiewak, pedagog, a także dyrygent i reżyser. W latach 2021/2022 pedagog śpiewu i chórmistrz w XXX LO w Krakowie na kierunku Taneczno-Teatralnym. W 2022 w Akademii Muzycznej w Gdańsku otrzymał stopień dr nauk muzycznych. Poza swoją działalnością koncertową często angażuje się w działalność charytatywną . Jest inicjatorem wielu koncertów i wydarzeń na rzecz potrzebujących ludzi. Jest pomysłodawcą m. in, cykli koncertów „SOS Etiopii”, które organizował przy współpracy Polsko-Etiopskiego Stowarzyszenia Misyjnego Nadzieja-Tesfa. Prócz tego często angażował się w koncerty charytatywne na rzecz chorych i potrzebujących ludzi z terenów Śląska, często przy współpracy Chorzowskiego Centrum Kultury, czy też Starochorzowskiego Domu Kultury, Fundacja Silesia, Stowarzyszenie Górnośląski Skarabeusz, od którego otrzymał odznaczenie „Srebrny Skarabeusz” za działalność charytatywną. Od 2020 zaangażowany w działalność chóru męskiego „Harmonia” z Wejherowa z którym pracuje nad organizacją festiwali muzycznych w północnej części Polski. Od 2021 roku twórca i dyr. artystyczny festiwalu „OpeR Air Festival” w Malborku, przy współpracy Muzeum Zamkowego w Malborku i Miejskiego Centrum Kultury w Malborku. W marcu 2022 nagrał płytę „Sacrum&Profanum” z udziałem Maestro Wiesława Ochmana, gdzie wspólnie z Mistrzem nagrał dwa duety i utwory solowe. Artysta w wolnych chwilach komponuje muzykę wokalno-instrumentalną.