• Witamy na nowej stronie Teatru Ziemi Rybnickiej!
  • 60 lat Teatru Ziemi Rybnickiej

Straszny Dwór - opera S.Moniuszki w wykonaniu Artystów Opery Śląskiej w Bytomiu

5.03. o godz. 18.00 zapraszamy na operę Stanisława Moniuszki "Straszny Dwór". Należy ona do najczęściej wystawianych w Polsce oper. Cechuje się harmonią, wspaniałą konstrukcją grup scenicznych, subtelną a równocześnie bogatą instrumentalizacją, nowatorską melodycznością. Kompozytor pokazał kunszt budowy dzieła dramatycznego integrując tradycyjne polskie pieśni i tańce (mazurek, polonez, krakowiak). Bilety do nabycia w kasie TZR: 80 zł i 70 zł KUP BILET

Akcja opery dzieje się w pierwszej połowie XVIII wieku. Zbigniew i Stefan wracają do domu po skończonej służbie wojskowej. Poprzysięgają na zawsze pozostać „w bezżennym stanie”. Ale inne są zamiary ich ciotki, Pani Cześnikowej. Bracia postanawiają odwiedzić starego przyjaciela ojca – Miecznika, nie spodziewając się, że w jego dworze poznają dwie urodziwe panny Hannę i Jadwigę – córki Miecznika. Zaczynają się wahać. Tymczasem Cześnikowa, która chce ich wydać za inne niewiasty, wyrabia im złą markę u właściciela dworu, twierdząc że panicze to tchórze. Damazy, panny i Skołuba postanawiają przekonać się, czy szlachcice są faktycznie podszyci strachem. Skołuba opowiada Maciejowi historię Strasznego Dworu. Panicze nic sobie z tego nie robią, ale chcąc dotrzymać postanowienia (verbum nobile) decydują się wyjechać. Jednak podstęp arystokraty Damazego, także pretendenta do ożenku wychodzi na jaw, podobnie jak wzajemne zauroczenie młodych . Ku ogólnej radości i „pokrzepieniu serc” rzecz kończy nieoczekiwanie zabawnym wyjaśnieniem dlaczego „ten dwór strasznym się zowie”. Dumka Jadwigi, aria z kurantem, aria Skułoby, chór prząśniczek oraz mazur z IV aktu to najsłynniejsze fragmenty tej na wskroś polskiej opery. Opera Śląska słynie z realizacji przedstawień operowych i operetkowych poza siedzibą, za równo w kraju jak i za granicą. Ma ogromne doświadczenie w przygotowywaniu spektakli plenerowych, które wiążą się z tym, iż należy je dostosować każdorazowo do innych warunków. Spektakl w reżyserii Wiesława Ochmana, scenografii Jana Polewki i choreografii Jarosława Świtały.