Metropolitan Opera

Przedsięwzięcie „The Met: Live in HD” nawiązuje do bogatej, ponad 80-letniej tradycji słynnych transmisji radiowych spektakli tego nowojorskiego teatru. Pomysłodawcą cyklu jest obecny dyrektor generalny The Metropolitan Opera – Peter Gelb, od lat związany z branżą telewizyjną. 30 grudnia 2006 roku po raz pierwszy w historii popłynął w eter operowy obraz i dźwięk w formacie HD & DD Surround; pokazano „Zaczarowany flet” Mozarta. Spektakl obejrzało wtedy 30.000 widzów zgromadzonych w 150 salach na terenie USA. Sukces kasowy i frekwencyjny sprawił, że do projektu natychmiast przyłączyły się ośrodki z całego świata.

 

Naprawdę na żywo

Cyfrowy sygnał o wysokiej rozdzielczości dociera do adresata za pomocą satelity okołoziemskiego zaledwie z kilkusekundowym opóźnieniem. W Europie – mimo sześciogodzinnej różnicy czasu – przedstawienia można oglądać na żywo wieczorem, a to dlatego, że Met, jak nazywają swój teatr nowojorczycy, gra w soboty dwa spektakle: pierwszy wczesnym popołudniem, a drugi wieczorem. Transmitowany jest ten popołudniowy. Przed każdą transmisją odbywają się w trakcie wcześniejszych przedstawień dodatkowe próby kamerowe, aby podczas przekazu na żywo obraz z kilkunastu kamer był idealnie zsynchronizowany z wydarzeniami na scenie.

Liczby

Na cykl „The Met: Live in HD” sprzedano do tej pory ponad 17 milionów biletów. Transmisje nowojorskich spektakli oglądają widzowie 70 krajów świata zgromadzeni w ponad dwóch tysiącach sal kinowych, filharmonicznych i teatralnych. Do dziś zaprezentowano w ramach tego cyklu 87 przedstawień – od klasyki po dzieła współczesne. Najpopularniejsze tytuły pokazywane są ponownie, jednak za każdym razem w innej obsadzie.

Teatr gwiazd

Nowojorska The Metropolitan Opera od początku swej działalności (1883) słynie nie tylko z występów doskonałych śpiewaków i dyrygentów, ale także z kreowania ich karier. Nic więc dziwnego, że każdy chce stanąć na jej scenie. O ten przywilej starali się najwięksi, z Marią Callas na czele. Od ponad 40 lat o muzyczny poziom Met dba charyzmatyczny James Levine, dyrygent, który poprowadził tu blisko 2.500 przedstawień.

Polacy w Met

Nasi najlepsi wokaliści – obecnie Mariusz Kwiecień, Piotr Beczała, Aleksandra Kurzak i Andrzej Dobber, a wcześniej Teresa Żylis-Gara, Małgorzata Walewska, Wiesław Ochman, Adam Didur, bracia Reszke czy wreszcie wyjątkowo ubóstwiana przez Amerykanów Marcelina Sembrich-Kochańska – występowali i wciąż występują na deskach tego teatru.

Podczas transmisji

Spektakle prezentowane są z polskimi napisami. Widzowie otrzymują również ulotki z obsadą i streszczeniem libretta pokazywanej opery. Podczas przerw w transmisji kamera zagląda za kulisy i na sale prób. Można też posłuchać wywiadów z artystami występującymi w przekazywanym na żywo przedstawieniu. Operatorzy śledzą także zmiany dekoracji, których dokonuje świetnie wyszkolona armia pracowników sceny – tego wszystkiego nie mogą zobaczyć widzowie zasiadający na widowni Met.

 

Szczegóły:

Największe gwiazdy opery po raz kolejny na żywo z Nowego Jorku.
Sezon 2017–18

Dwunasty już sezon cieszącego się na całym świecie wielką popularnością cyklu „The Metropolitan Opera: Live in HD” rozpocznie się 7 października transmisją nowej inscenizacji „Normy” Vincenza Belliniego z Sondrą Radvanovsky w roli tytułowej. Polski tenor PIOTR BECZAŁA zaśpiewa 14 kwietnia u boku Plácida Dominga w „Luizie Miller” Giuseppe Verdiego. Spektakl ten poprowadzi honorowy dyrektor muzyczny Met – James Levine.

Spośród 220 przedstawień, planowanych do zagrania w sezonie 2017–18, słynna The Metropolitan Opera wybrała dziesięć, które zamierza pokazać na żywo, za pośrednictwem satelity, w 71 krajach. Polscy widzowie obejrzą monumentalne nowojorskie inscenizacje z udziałem światowych gwiazd wokalistyki w 36 ośrodkach

W kolejnym sezonie transmisji znajdzie się pięć premierowych inscenizacji, powrócą także popularne tytuły, ale w nowych obsadach. Peter Gelb, dyrektor generalny Met, tak mówi o nadchodzących atrakcjach: „W tym sezonie odświeżamy nasz żelazny repertuar zupełnie nowymi wystawieniami »Così fan tutte«, »Normy« i »Toski«, ale również, jak co roku, poszerzamy swoje własne horyzonty, bo przygotowujemy jedną operę współczesną, a będzie nią »Anioł zagłady« Thomasa Adèsa na podstawie słynnego filmu Luisa Buñuela. Zaprezentujemy też dzieło, które dotąd nie gościło ani razu na deskach Met, a będzie to »Kopciuszek« Jules’a Masseneta z Joyce DiDonato w roli tytułowej. Przypomnimy także uroczą inscenizację »Czarodziejskiego fletu« Wolfganga Amadeusa Mozarta autorstwa Julie Taymor, ale tym razem w pełnej wersji i w języku oryginału, czyli po niemiecku. Warto pamiętać, że skrócona wersja angielska, tzw. familijna, zainaugurowała w 2006 roku nasz cykl transmisji HD LIVE. Mamy przekonanie, że repertuar tego sezonu ułożyliśmy tak, by zarówno nastawieni na tradycję melomani, jak i widzowie oczekujący nowości znaleźli dla siebie coś interesującego”.

Podczas sezonu 2017–18 będziemy mogli podziwiać najgorętsze gwiazdy wokalistyki. W transmitowanych spektaklach wystąpią między innymi: Sondra Radvanovsky, Sonya Yoncheva, Plácido Domingo, Joyce DiDonato, Kristine Opolais, Jonas Kaufmann, Kelli O’Hara, Pretty Yende, Matthew Polenzani, Michael Fabiano, Alice Coote, Joseph Calleja, Charles Castronovo, René Pape, Bryn Terfel, Ildebrando D’Arcangelo, Susanna Phillips czy Christopher Maltman. W obsadach nie zabraknie Polaka: „Niezmiernie cieszymy się, że Piotr Beczała znów zawita na scenie Met i na dużym ekranie – mówi Bartłomiej Majchrzak z www.nazywowkinach.pl, firmy dystrybuującej cykl »The Metropolitan Opera: Live in HD« na terenie Polski. – Jesteśmy pewni, że jego występ w »Luizie Miller« spotka się, jak zawsze zresztą, z ogromnym uznaniem widzów na całym świecie. Polacy bardzo czekają na transmitowane występy swoich rodaków, dlatego jako dystrybutorzy jesteśmy dodatkowo wdzięczni Met za zaproszenie Piotra Beczały”.

Za pulpitem dyrygenckim znów staną najlepsi: Carlo Rizzi, Andris Nelsons, Marco Armiliato, Maurizio Benini czy Bertrand de Billy. Legendarny James Levine poprowadzi dwa transmitowane przedstawienia.

Od 2006 roku, dzięki transmisjom spektakli w jakości HD & DD Surround, w których nowojorska Met jest pionierem, ponad 22 milionów widzów obejrzało na żywo blisko 110 przedstawień – od klasyki po dzieła współczesne. Realizatorzy transmisji tradycyjnie już zadbają o dodatkowe atrakcje: wywiady z artystami, wizyty za kulisami, w pracowniach teatralnych czy na próbach do kolejnych spektakli.
________________________________________________________________________________

The Metropolitan Opera: Live in HD | Repertuar sezonu 2017–18
Transmisje LIVE w jakości obrazu HD i dźwięku DD Surround.
Przedstawienia z polskimi napisami.

Vincenzo Bellini (1801–1835)
Norma
Opera seria w dwóch aktach (1831)
Libretto: Felice Romani

Premiera niniejszej inscenizacji The Metropolitan Opera: 25 września 2018 roku
PREMIERA SEZONU 2017–18

Transmisja przedstawienia:
7 października 2017 | sobota | 18:55

Obsada:
Sondra Radvanovsky jako kapłanka Norma
Joyce DiDonato jako Adalgisa
Joseph Calleja jako rzymski wódz Pollione
Matthew Rose jako kapłan Orowist
Soliści, chór i orkiestra The Metropolitan Opera

Carlo Rizzi dyrygent

Realizatorzy:
Sir David McVicar reżyseria
Robert Jones scenografia
Moritz Junge kostiumy
Paule Constable światło

Gdy inne opery Belliniego uległy zapomnieniu i dopiero dziś są przywracane światowym scenom, „Norma” święciła nieprzerwane tryumfy. Mimo nieudanej premiery stała się operowym przebojem, a pochodząca z niej aria sopranowa „Casta diva” – jedną z najbardziej znanych arii w całej literaturze operowej. Popularność „Norma” zawdzięcza wyrazistemu konfliktowi dramatycznemu opartemu na tradycyjnym trójkącie miłosnym, w którym dodatkową rolę odgrywa wierność nie tylko ojczyźnie, ale i bogom, którym służy tytułowa kapłanka Norma. Rola kapłanki to jedna z najbardziej popisowych partii sopranowych, w której błyszczały takie gwiazdy, jak pierwsza jej wykonawczyni Giuditta Pasta, Maria Callas, a w naszych czasach Monserrat Caballé i Edita Gruberova. W nowej inscenizacji na scenie Met w tej roli zobaczymy Sondrę Radvanovsky.

Przedstawienie trwa około 3 godzin (w tym 1 przerwa)

 

Wolfgang Amadeus Mozart (1756–1791)
Die Zauberflöte
Czarodziejski flet
Opera (Singspiel – śpiewogra) w 2 aktach KV 620 (1791)
Libretto: Emanuel Schikaneder

Premiera niniejszej inscenizacji The Metropolitan Opera: 8 października 2004 roku
PO RAZ PIERWSZY W HD/WERSJA ORYGINALNA

Retransmisja przedstawienia:
24 października 2017 | wtorek | 18:00

Obsada:
Golda Schultz jako Pamina
Kathryn Lewek jako Królowa Nocy
Charles Castronovo jako Tamino
Markus Werba jako Papageno
Christian Van Horn jako Mówca
René Pape jako Sarastro
Soliści, chór, balet, lalkarze i orkiestra The Metropolitan Opera

James Levine dyrygent

Realizatorzy:
Julie Taymor reżyseria i kostiumy
George Tsypin scenografia
Donald Holder światło
Julie Taymor i Michael Curry lalki
Mark Dendy choreografia

Różne drogi prowadzą do operowego świata. Julie Taymor na początku lat 90. wyreżyserowała filmową wersję opery-oratorium „Król Edyp” Strawińskiego, wykorzystując wielkie ruchome lalki; producentem przedsięwzięcia był Peter Gelb, obecny dyrektor Met. Taymor ma na swoim koncie także reżyserię „Fridy” z Salmą Hayek czy musicalu „Król Lew”. Jej wersja „Czarodziejskiego fletu” Mozarta to prawdziwe przedstawienie familijne z barwnymi kostiumami, bajkowym librettem, akcentami komediowymi i wielkimi animowanymi lalkami, poruszanymi m.in. za pomocą powietrza (flet to przecież instrument dęty). Książę Tamino i jego przyjaciel, zabawny ptasznik Papageno, muszą przejść próby, by zyskać wtajemniczenie i nagrodę: miłość idealnej dziewczyny. Na księcia czeka Pamina – córka Królowej Nocy, na ptasznika – podobna do niego kolorowo „opierzona” Papagena.
Przedstawienie trwa około 3 godzin (w tym 1 przerwa)

 

Thomas Adès (1971–*)
The Exterminating Angel
Anioł zagłady
Opera w trzech aktach (2016)
Libretto: Tom Cairns we współpracy z kompozytorem na podstawie filmu Luisa Buñuela pod tym samym tytułem

Premiera niniejszej inscenizacji The Metropolitan Opera: 26 października 2018 roku
PREMIERA SEZONU 2017–18 / PO RAZ PIERWSZY W MET

Retransmisja przedstawienia:
05 grudnia 2017 | wtorek | 18:00

Obsada:
Audrey Luna jako Leticia Maynar
Amanda Echalaz jako Lucia de Nobile
Sally Matthews jako Silvia de Ávila
Sophie Bevan jako Beatriz
Alice Coote jako Leonora Palma
Christine Rice jako Blanca Delgado
Iestyn Davies jako Francisco de Ávila
Joseph Kaiser jako Edmundo de Nobile
Frédéric Antoun jako Raúl Yebens
David Portillo jako Eduardo
David Adam Moore jako colonel Álvaro Gómez
Rod Gilfry jako Alberto Roc
Kevin Burdette jako señor Russell
Christian Van Horn jako Julio
John Tomlinson jako doctor Carlos Conde
Soliści, chór i orkiestra The Metropolitan Opera

Thomas Adès dyrygent

Realizatorzy:
Tom Cairns reżyseria
Hildegard Bechtler scenografia i kostiumy
Jon Clark światło
Finn Ross projekcje wideo

Brytyjczyk Thomas Adès jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych kompozytorów współczesnych, a jego kariera rozwija się w niezwykłym tempie, choć przez muzyczną awangardę bywa odrzucany jako zbytni tradycjonalista. Jest autorem utworów na orkiestrę i chór i trzech oper: „Powder Her Face” (niedawno wystawionej również w Polsce), „The Tempest” (Burza), którą dyrygował w nowojorskiej The Metropolitan Opera i najnowszej „The Exterminating Angel”, wystawionej po raz pierwszy w Salzburgu. Libretto tej ostatniej powstało na podstawie filmu Luisa Buñela z 1962 roku, w którym grupa zamożnych znajomych spotyka się na wspólnej kolacji. Gdy przyjęcie dobiega końca, z tajemniczych powodów goście nie są w stanie wyjść. Zaczyna się coraz bardziej zawzięta walka o przetrwanie…
Przedstawienie trwa około 2 godzin 30 minut (w tym 1 przerwa)

Giacomo Puccini (1858–1924)
Tosca
Melodramma w trzech aktach (1900)
Libretto: Giuseppe Giacosa i Luigi Illica wg sztuki „La Tosca” Victoriena Sardou

Premiera niniejszej inscenizacji The Metropolitan Opera: 31 grudnia 2018 roku
PREMIERA SEZONU 2017-18

Transmisja przedstawienia:
27 stycznia 2018 | sobota | 18:55

Obsada:
Sonya Yoncheva jako Floria Tosca, aktorka
Vittorio Grigolo jako Cavaradossi, malarz
Bryn Terfel jako baron Scarpia, prefekt policji rzymskiej
Patrick Carfizzi jako Zakrystianin
Soliści, chór i orkiestra The Metropolitan Opera

James Levine dyrygent

Realizatorzy:
Sir David McVicar reżyseria
John Macfarlane scenografia i kostiumy
David Finn światło
Leah Hausman choreografia

Libreciści Pucciniego i sam kompozytor precyzyjnie osadzili wydarzenia dziejące się w dziele w konkretnych miejscach w Rzymie i konkretnych dniach roku 1800. Może dlatego „Tosca”, jak żadna inna opera, opiera się inscenizatorom, którzy chcą uwspółcześniać dzieła przenosząc ich akcję w inny czas i miejsce. Takich zapędów nie ma Sir David McVicar, który przygotowuje nową inscenizację dla Met. Ma za to zamiar odzwierciedlić rozmach partytury Pucciniego, nadając monumentalne kształty miejscom akcji: kościołowi św. Andrzeja della Valle, Pałacowi Farnese i tarasowi Zamku Anioła. W głównych rolach aktorki Florii Toski i kochającego ją malarza Cavaradossiego, zaplątanych w polityczne śledztwo okrutnego prefekta Scarpii, wystąpią Sonya Yoncheva i Vittorio Grigolo. W postać Scarpii wcieli się Bryn Terfel.
Przedstawienie trwa około 3 godzin (w tym 2 przerwy)


Gaetano Donizetti (1797–1848)
L’elisir d’amore
Napój miłosny
Opera comica (komiczna) w dwóch aktach (1832)
Libretto: Felice Romani

Premiera niniejszej inscenizacji The Metropolitan Opera: 24 września 2012 roku
NOWA OBSADA

Transmisja przedstawienia:
10 lutego 2018 | sobota | 18:00

Obsada:
Pretty Yende jako Adina
Matthew Polenzani jako Nemorino
Davide Luciano jako sierżant Belcore
Ildebrando D’Arcangelo jako wędrowny sprzedawca Dulcamara
Soliści, chór, balet i orkiestra The Metropolitan Opera

Domingo Hindoyan dyrygent

Realizatorzy:
Bartlett Sher reżyseria
Michael Yeargan scenografia
Catherine Zuber kostiumy
Jennifer Tipton światło

Wśród ogromnej ilości dzieł Donizettiego – skomponował kilkadziesiąt oper! – paradoksalnie to nie wielkie romantyczne opery bel canto, ale mniejszych rozmiarów opery komiczne zyskały sobie stałe miejsce na światowych scenach. Wśród nich króluje zaś „Napój miłosny”, w którym zabawna i lekka intryga, mająca, co rzadkie w librettach operowych, wszelkie pozory prawdopodobieństwa, jest pretekstem do wyśpiewania bodaj czy nie najpiękniejszego operowego szlochu napisanego na tenor liryczny. Aria „Una firtiva lagrima” („Jej sekretna łza”) to wyraz tajonej nadziei, jaką żywi zakochany wieśniak Nemorino (Matthew Polenzani), na widok płaczącej Adiny (Pretty Yende), która do tej pory odrzucała jego zaloty. Chłopak wierzy jednak w moc miłosnego napoju, jaki kupił, a który jest w rzeczywistości flaszką wina…
Przedstawienie trwa około 2 godziny 40 minut (w tym 1 przerwa)

 

Giacomo Puccini (1858–1924)
La Bohème
Cyganeria
Sceny liryczne w czterech obrazach (aktach) (1896)
Libretto: Giuseppe Giacosa i Luigi Illica na podstawie powieści Henriego Murgera
pod tytułem „Sceny z życia cyganerii”

Premiera niniejszej inscenizacji The Metropolitan Opera: 14 grudnia 1981 roku
NOWA OBSADA

Transmisja przedstawienia:
24 lutego 2018 | sobota | 18:30

Obsada:
Sonya Yoncheva jako Mimi, hafciarka
Susanna Phillips jako Musetta,
Michael Fabiano jako Rodolfo, poeta
Lucas Meachem jako Marcello, malarz
Alexey Lavrov jako Schaunard, muzyk
Matthew Rose jako Colline, filozof
Paul Plishka jako Benoît, gospodarz domu, a później jako Alcindoro, radca stanu
Soliści, chór, balet i orkiestra The Metropolitan Opera

Marco Armiliato dyrygent

Realizatorzy:
Franco Zeffirelli reżyseria i scenografia
Peter J. Hall kostiumy
Gil Wechsler światło

Uboga hafciarka poznaje równie niemajętnego poetę i wybucha płomienne uczucie. Miłość ta musi strawić i unieszczęśliwić bohaterów, bo hafciarka dodatkowo chora jest na suchoty… Romantyczna historia odmalowująca mityczne życie biednej, ale radosnej paryskiej cyganerii zamieszkującej poddasza kamienic Montmartre’u i okolic stała się pod piórem Giacomo Pucciniego najprawdziwszym wyciskaczem łez. Beztroska zabawa przymierających czasem głodem przyjaciół z poddasza: poety, malarza, muzyka i filozofa przeplata się z tragicznymi momentami, gdy mowa o śmierci, upodleniu i beznadziei towarzyszącym ubogim ludziom niemal na każdym kroku. W głównych rolach pary zakochanych Mimi i Rodolfa zobaczymy Sonyę Yonchevą i Michaela Fabiano, którzy w ubiegłym sezonie transmisji wcielali się w parę nieszczęśliwych kochanków w „Traviacie”.
Przedstawienie trwa około 2 godzin i 55 minut (w tym 2 przerwy)

 

Gioachino Rossini (1792–1868)
Semiramide
Semiramida
Melodramma tragico w dwóch aktach (1823)
Libretto: Gaetano Rossi

Premiera niniejszej inscenizacji The Metropolitan Opera: 30 listopada 1990 roku
PO RAZ PIERWSZY W HD

Transmisja przedstawienia:
10 marca 2018 | sobota | 18:55

Obsada:
Angela Meade jako Semiramida
Elizabeth DeShong jako Arsace
Javier Camarena jako Idreno
Ildar Abdrazakov jako Assur
Ryan Speedo Green jako Mitrane
Soliści, chór i orkiestra The Metropolitan Opera

Maurizio Benini dyrygent

Realizatorzy:
John Copley reżyseria
John Conklin scenografia
Michael Stennett kostiumy
Gil Wechsler światło

Miłość i zazdrość, zemsta i boskie znaki. Taka jest „Semiramida” – wielka opera poważna Gioachina Rossiniego. Libretto nie ma nic wspólnego z historyczną królową Semiramidą (tą od babilońskich wiszących ogrodów), ale jest okazją do zaprezentowania kunsztu śpiewaczego na najwyższym poziomie. Opera stawia olbrzymie wymagania przed wykonawcami. Sopranowa partia Semiramidy jest jedną z nielicznych popisowych ról napisanych przez Rossiniego dla tego typu głosu. Wielka aria w ogrodzie i duet z Arsacem, pełne ozdobników, to klejnoty do korony każdego sopranu koloraturowego. Nie mniej najeżona trudnościami jest partia wojownika Arsace - ukochanego i, jak się okazuje ostatecznie - syna Semiramidy. Jest to tzw. rola spodenkowa, czyli rola męska przewidziana do wykonywania przez kobietę.
Przedstawienie trwa około 4 godzin (w tym 1 przerwa)

Wolfgang Amadeus Mozart (1756–1791)
Così fan tutte, ossia La scuola degli amanti
Tak czynią wszystkie albo Szkoła kochanków
Opera komiczna w dwóch aktach (1790) | KV 588
Libretto: Lorenzo da Ponte
Premiera niniejszej inscenizacji The Metropolitan Opera: 15 marca 2018 roku
PREMIERA SEZONU 2017-18

Transmisja przedstawienia:
31.03.2018 | sobota | 18:55

Obsada:
Amanda Majeski jako Fiordiligi
Serena Malfi jako Dorabella
Kelli O’Hara jako Despina
Ben Bliss jako Ferrando
Adam Plachetka jako Guglielmo
Christopher Maltman jako Don Alfonso
Chór i orkiestra The Metropolitan Opera

David Robertson dyrygent

Realizatorzy:
Phelim McDermott reżyseria
Tom Pye scenografia
Laura Hopkins kostiumy
Paule Constable światło

To jedno z najlepszych dzieł scenicznych genialnego klasyka wiedeńskiego, a jednocześnie apoteoza opery komicznej. Problemem jest tylko to, że zakończenie „Cos fan tutte” nie należy do najzabawniejszych: ujawnia bowiem pewną istotną słabość głównych bohaterów - zdradę. Dwaj przyjaciele Ferrando i Guglielmo (w tych rolach Ben Bliss i Adam Plachetka) postanowili wystawić na próbę wierność swoich ukochanych. W przebraniach zaczynają zaloty, każdy do narzeczonej drugiego. Panie Fiordiligi i Dorabella (w tych rolach Amanda Majeski i Serena Malfi), po krótkim oporze, ulegają ich wdziękom, bo - podobno - tak czynią wszystkie. Komedia Mozarta w wizji reżysera Phelima McDermotta rozegra się na tle wesołego miasteczka, teatrzyku rewiowego i małego moteliku z przełomu lat 50-tych i 60-tych.

Przedstawienie trwa około 3 godzin i 30 minut (w tym 1 przerwa)


Giuseppe Verdi (1813–1901)
Luisa Miller
Luiza Miller
Opera w 3 aktach (1849)
Libretto: Salvatore Cammarano według dramatu „Intryga i miłość” Friedricha Schillera

Premiera niniejszej inscenizacji The Metropolitan Opera: 26 października 2001 roku
PO RAZ PIERWSZY W HD

Transmisja przedstawienia:
14 kwietnia 2018 | sobota | 18:30

Obsada:
Sonya Yoncheva jako Luiza
Olesya Petrova jako Federica
Piotr Beczała jako Rodolfo
Plácido Domingo jako Miller
Alexander Vinogradov jako Walter
Dmitry Belosselskiy jako Wurm
Soliści, chór i orkiestra The Metropolitan Opera

James Levine dyrygent

Realizatorzy:
Elijah Moshinsky reżyseria
Santo Loquasto scenografia i kostiumy
Duane Schuler światło

„Intryga i miłość” - tak brzmiał tytuł dramatu Schillera, na podstawie którego powstało libretto opery Verdiego. Trafniejszym byłoby może „trucizna i miłość” lub „fatalna intryga”. Zawikłana opowieść o miłości tyrolskiej dziewczyny do syna hrabiego i knowaniach zazdrosnego zalotnika Wurma jest jednak jedną z piękniejszych kart XIX-wiecznej opery i zbyt rzadko obecnie gości na scenach świata. Tym większa chwała The Metropolitan Opera, że posiada to dzieło Verdiowskiego geniuszu w swym repertuarze i że postanowiła zaprezentować je w cyklu „The Met: Live in HD” i to w takiej obsadzie. Jako tytułowa Luizę usłyszymy Sonyę Yonchevą, w roli jej ojca wystąpi Plácido Domingo, a partię hrabiowskiego syna Rodolfa zaśpiewa nasz rodak, niekwestionowany gwiazdor Met, Piotr Beczała.

Przedstawienie trwa około 3 godzin 35 minut (w tym 2 przerwy)

 

Jules Massenet (1842–1912)
Cendrillon
Kopciuszek
Baśń w czterech aktach i siedmiu obrazach (1899)
Libretto: Henri Cain

Premiera niniejszej inscenizacji The Metropolitan Opera: 12 kwietnia 2018 roku
PREMIERA SEZONU 2017-18 / PO RAZ PIERWSZY W MET

Transmisja przedstawienia:
28 kwietnia 2018 | sobota | 18:55

Obsada:
Joyce DiDonato jako Kopciuszek
Alice Coote jako książę Charmant
Stephanie Blythe jako Madame de la Haltiére
Kathleen Kim jako Wróżka
Laurent Naouri jako Pandolf
Soliści, chór i orkiestra The Metropolitan Opera

Bertrand de Billy dyrygent

Realizatorzy:
Laurent Pelly reżyseria i kostiumy
Barbara de Limburg scenografia
Duane Schuler światło


Ktoś policzył, że istnieje około 700 wersji historii o dziewczynie-sierocie gnębionej przez macochę i złe siostry. Do najpopularniejszych na gruncie europejskim należy oczywiście baśń Charlesa Perraulta z tomu „Bajki babci Gąski”. Na jej podstawie powstały późniejsze opracowania wątku dla dzieci, a także Kopciuszek baletowy do muzyki Prokofiewa i operowe, m.in. Rossiniego i Julesa Masseneta. To ostatnie dzieło miało swoją prapremierę w 1899 roku w Opéra-Comique w Paryżu. Opera odniosła ogromny sukces, bo była grana ponad 50 razy tylko w pierwszym sezonie prezentacji. W tytułowej roli w transmitowanym spektaklu usłyszymy Joyce DiDonato, która zasłynęła jako wykonawczyni partii Kopciuszka także w wersji Rossiniego, a którą mogliśmy podziwiać w cyklu „The Met: Live in HD” jako Elenę w „La donna del lago”.


Przedstawienie trwa około 2 godzin i 45 minut (w tym 1 przerwa)

 

Polecamy
Newsletter
Jeśli chcesz otrzymywać informacje
o nadchodzących wydarzeniach
dopisz się do naszego newslettera
Social Media
Facebook YouTube
Polub nas na Facebooku
Jeśli chcesz otrzymywać informacje o nadchodzących wydarzeniach dopisz się do naszego newslettera Zapisz się
Miasto RybnikKultura.rybnik.euGazeta RybnickaDKF Ekran
Karta Dużej RodzinyKarta Seniora
NowinyRybnik.com.pl
TVT Telewizja RegionalnaRadio 90
zamknij