Metropolitan Opera

Przedsięwzięcie „The Met: Live in HD” nawiązuje do bogatej, ponad 80-letniej tradycji słynnych transmisji radiowych spektakli tego nowojorskiego teatru. Pomysłodawcą cyklu jest obecny dyrektor generalny The Metropolitan Opera – Peter Gelb, od lat związany z branżą telewizyjną. 30 grudnia 2006 roku po raz pierwszy w historii popłynął w eter operowy obraz i dźwięk w formacie HD & DD Surround; pokazano „Zaczarowany flet” Mozarta. Spektakl obejrzało wtedy 30.000 widzów zgromadzonych w 150 salach na terenie USA. Sukces kasowy i frekwencyjny sprawił, że do projektu natychmiast przyłączyły się ośrodki z całego świata.

 

Naprawdę na żywo

Cyfrowy sygnał o wysokiej rozdzielczości dociera do adresata za pomocą satelity okołoziemskiego zaledwie z kilkusekundowym opóźnieniem. W Europie – mimo sześciogodzinnej różnicy czasu – przedstawienia można oglądać na żywo wieczorem, a to dlatego, że Met, jak nazywają swój teatr nowojorczycy, gra w soboty dwa spektakle: pierwszy wczesnym popołudniem, a drugi wieczorem. Transmitowany jest ten popołudniowy. Przed każdą transmisją odbywają się w trakcie wcześniejszych przedstawień dodatkowe próby kamerowe, aby podczas przekazu na żywo obraz z kilkunastu kamer był idealnie zsynchronizowany z wydarzeniami na scenie.

Liczby

Na cykl „The Met: Live in HD” sprzedano do tej pory ponad 17 milionów biletów. Transmisje nowojorskich spektakli oglądają widzowie 70 krajów świata zgromadzeni w ponad dwóch tysiącach sal kinowych, filharmonicznych i teatralnych. Do dziś zaprezentowano w ramach tego cyklu 87 przedstawień – od klasyki po dzieła współczesne. Najpopularniejsze tytuły pokazywane są ponownie, jednak za każdym razem w innej obsadzie.

Teatr gwiazd

Nowojorska The Metropolitan Opera od początku swej działalności (1883) słynie nie tylko z występów doskonałych śpiewaków i dyrygentów, ale także z kreowania ich karier. Nic więc dziwnego, że każdy chce stanąć na jej scenie. O ten przywilej starali się najwięksi, z Marią Callas na czele. Od ponad 40 lat o muzyczny poziom Met dba charyzmatyczny James Levine, dyrygent, który poprowadził tu blisko 2.500 przedstawień.

Polacy w Met

Nasi najlepsi wokaliści – obecnie Mariusz Kwiecień, Piotr Beczała, Aleksandra Kurzak i Andrzej Dobber, a wcześniej Teresa Żylis-Gara, Małgorzata Walewska, Wiesław Ochman, Adam Didur, bracia Reszke czy wreszcie wyjątkowo ubóstwiana przez Amerykanów Marcelina Sembrich-Kochańska – występowali i wciąż występują na deskach tego teatru.

Podczas transmisji

Spektakle prezentowane są z polskimi napisami. Widzowie otrzymują również ulotki z obsadą i streszczeniem libretta pokazywanej opery. Podczas przerw w transmisji kamera zagląda za kulisy i na sale prób. Można też posłuchać wywiadów z artystami występującymi w przekazywanym na żywo przedstawieniu. Operatorzy śledzą także zmiany dekoracji, których dokonuje świetnie wyszkolona armia pracowników sceny – tego wszystkiego nie mogą zobaczyć widzowie zasiadający na widowni Met.

 

Szczegóły:

Tristan i Izolda

Dramat w 3 aktach
Libretto: kompozytor
Transmisja przedstawienia:
08.10.2016 | sobota | 18:00

Tristan, wierny druh i rycerz Króla Marka wiezie swemu wodzowi narzeczoną – księżniczkę irlandzką Izoldę. Izolda woli jednak popełnić samobójstwo, niż wyjść za starego króla. Rozkazuje służącej Brangenie podać sobie i Tristanowi napój śmierci, jednak służka z litości napełnia puchar eliksirem miłości. W sercach i ciałach Tristana i Izoldy rodzi się uczucie silniejsze niż wszelkie zobowiązania, przysięgi, silniejsze niż śmierć, które Wagner przyoblekł w niezwykłą muzykę. Kto ciekawy, inscenizację wielkiego dramatu muzycznego Wagnera w ujęciu Mariusza Trelińskiego mógł oglądać już w czerwcu 2016 w Warszawie. Jednak to w Nowym Jorku w obsadzie znajdą się gwiazdy pierwszej wielkości z Niną Stemme w partii Izoldy i najpopularniejszym wykonawcą roli Króla Marka ostatnich lat – René Pape.

Don Giovanni (W.A Mozart)
Transmisja przedstawienia:
22.10.2016 | sobota | 18:55
Dramma giocoso w 2 aktach
Libretto: Lorenzo da Ponte wg Giovanniego Bertatiego
Premiera niniejszej inscenizacji The Metropolitan Opera: 10 października 2011
NOWA OBSADA:
Hibla Gerzmava jako Donna Anna
Malin Byström jako Donna Elwira
Serena Malfi jako Zerlina
Paul Appleby jako Don Ottavio
Simon Keenlyside jako Don Giovanni
Adam Plachetka jako Leporello
Matthew Rose jako Masetto

Fabio Luisi dyrygent

Realizatorzy:
Michael Grandage reżyseria
Christopher Oram scenografia i kostiumy
Paule Constable światło
Ben Wright choreografia

Już po raz drugi w cyklu „The Met: Live in HD” pojawi się opera oper, arcydzieło Mozartowskiego geniuszu, czyli „Don Giovanni” w inscenizacji Michaela Grandage’a. Nigdy wszak dość takich przebojów, jak arie Don Giovanniego – szampańska i serenada, czy sławny duet „La ci darem la mano”. „Wesoły dramat”, jak go nazwał sam Mozart, o żywocie i śmierci uwodziciela wszechczasów, którego w piekielne czeluści pociągnie pomnik zabitego Komandora, mieni się wszelkimi odcieniami uczuć i nastrojów. Nieodparcie komiczny sługa Leporello jest przeciwwagą dla podniosłych lamentów Donny Anny i żalów porzuconej przez Don Giovanniego Donny Elwiry. Partię tytułowego rozpustnika wykona brytyjski baryton Simon Keenlyside. Przedstawienie trwa około 3 godzin i 20 minut (w tym 1 przerwa).

Miłowanie z daleka (Saariaho)
Premiera sezonu, po raz pierwszy w MET
Opera w 4 aktach
Libretto: Amin Maalouf
Transmisja przedstawienia:
10.12.2016 | sobota | 18:55

Obsada:
Susanna Phillips jako Cleménce
Tamara Mumford jako Pielgrzym
Eric Owens jako Jaufré Rudel

Susanna Mälkki dyrygent

Realizatorzy:
Robert Lepage reżyseria
Michael Curry scenografia i kostiumy
Kevin Adams światło
Lionel Arnould świetlne pejzaże

Fińska kompozytorka Kaija Saariaho cieszy się ogromnym uznaniem w świecie, polscy melomani mają w tym względzie dużo do nadrobienia. Jej opera „L’amour de loin” została po raz pierwszy pokazana na festiwalu w Salzburgu w 2000 roku, teraz pojawi się na operowej scenie Nowego Jorku. Premierę przygotowuje znakomity reżyser kanadyjski Robert Lepage, który chętnie posługuje się najnowszą techniką, w tym wizualizacjami 3D. Ważnym elementem inscenizacji mają być wstęgi światełek LED rozciągnięte nie tylko nad sceną, ale także nad kanałem orkiestry. Eric Owens wcieli się w postać rycerza poszukującego miłości, a Susanna Phillips w jego ukochaną, znajdująca się po drugiej stronie morza.

Nabucco
Nabuchodonozor
Opera w 4 aktach
Libretto: Temistocle Solera wg Aniceta-Bourgeois i Francisa Cornue

Premiera niniejszej inscenizacji The Metropolitan Opera: 8 marca 2001
PO RAZ PIERWSZY W HD

Transmisja przedstawienia:
07.01.2017 | sobota | 18:55

Obsada:
Liudmyla Monastyrska jako Abigaille
Jamie Barton jako Fenena
Russell Thomas jako Ismael
Plácido Domingo jako Nabucco
Dmitry Belosselskiy jako Zachariasz

James Levine dyrygent

Realizatorzy:
Elijah Moshinsky reżyseria
John Napier scenografia
Andreane Neofitou kostiumy
Howard Harrison światło

Opera, która swemu kompozytorowi Giuseppe Verdiemu przyniosła olbrzymi rozgłos i powodzenie, od dawna była wyczekiwana przez widzów cyklu „The Met: Live in HD”. To na ich prośby dyrekcja nowojorskiej opery włączyła „Nabucca” do przyszłego sezonu transmisji. W czasach walk o niepodległość i zjednoczenie Italii śpiew Żydów z tej opery, tęskniących do ojczyzny, swej ziemi obiecanej, stał się wyrazem wyzwoleńczych dążeń Włochów. Chór „Va, pensiero” przez lata był nieoficjalnym hymnem kraju. Biblijną opowieść o królu babilońskim Nabuchodonozorze, w której pycha zostaje ukarana, a wiara zwycięża wszelkie przeciwności, w wersji operowej usłyszymy pod batutą Jamesa Levine’a. W postać Nabucca wcieli się Placido Domingo, od dłuższego czasu występujący w partiach barytonowych. Przedstawienie trwa około 2 godzin i 40 minut (w tym 1 przerwa).

Romeo i Julia (Charles Gounod)
Opera w 5 aktach
Libretto: Jules Barbier i Michel Carré

Premiera niniejszej inscenizacji The Metropolitan Opera: 31 grudnia 2016
PREMIERA SEZONU

Transmisja przedstawienia:
21.01.2017 | sobota | 18:55

Obsada:
Diana Damrau jako Julia
Vittorio Grigolo jako Romeo
Elliot Madore jako Merkucjo
Mikhail Petrenko jako Ojciec Laurenty

Gianandrea Noseda dyrygent

Realizatorzy:

Bartlett Sher reżyseria
Michael Yeargan scenografia
Catherine Zuber kostiumy
Jennifer Tipton światło
Chase Brock choreografia

Historia Romea i Julii inspirowała i do dziś inspiruje całe rzesze artystów, od malarzy, poetów, kompozytorów, po twórców oper i baletów. Dzieła operowe na jej podstawie stworzyli m.in. Vincenzo Bellini i właśnie Charles Gounod. Jego na wskroś francuska, czyli bardzo romantyczna i żarliwa wizja losów nieszczęśliwych kochanków, okraszona melodyjną, bogato instrumentalizowaną muzyką, spotkała się z entuzjastycznym przyjęciem. W pierwszym roku po premierze „Romeo i Julia” przekroczył liczbę 100 spektakli. Złośliwcy wprawdzie mawiali, że ta opera to tylko 4 duety miłosne z dodatkami, ale czyż nie to właśnie jest istotą opowieści o zakochanych z Werony? W nowej inscenizacji Met, w reżyserii Barletta Shera (reżyserował w Met m.in. „Cyrulika sewilskiego” i „Otella”) Julią będzie niemiecka sopranista Diana Damrau, partię Romea zaśpiewa tenor z Włoch Vittorio Grigolo.

Rusałka (Antonín Dvořák)
Baśń muzyczna w 3 aktach
Libretto: Jaroslav Kvapil wg Friedricha Heinricha Carla de la Motte Fouquégo

Premiera niniejszej inscenizacji The Metropolitan Opera: 2 lutego 2017
PREMIERA SEZONU

Transmisja przedstawienia:
25.02.2017 | sobota | 18:55

Obsada:
Kristine Opolais jako Rusałka
Katarina Dalayman jako Obca Księżna
Jamie Barton jako Ježibaba
Brandon Jovanovich jako Książę
Eric Owens jako Wodnik

Sir Mark Elder dyrygent

Realizatorzy:
Mary Zimmerman reżyseria
Daniel Ostling scenografia
Mara Blumenfeld kostiumy
T.J. Gerckens światło
Austin McCormick choreografia

W „Rusałce” połączyły się motywy zapożyczone z legendy o Ondynie, baśni Andersena o małej syrence, a także ludowe podania słowiańskie rojące się od wiedźm, wodników i rusałek. Antonín Dvořák, który wcześniej skomponował cztery poematy symfoniczne na motywach ludowych, nasycił partyturę „Rusałki” dramatyzmem, ale i przejmującą nostalgią, tak charakterystyczną dla słowiańskiej duszy. Rusałka, córka Wodnika zakochuje się w Księciu, który przychodzi kąpać się w leśnym jeziorze. Aby stać się człowiekiem i zyskać miłość Księcia wodnica poddaje się czarom wiedźmy Ježibaby, oddając w zamian swój głos. Jednak początkowo oczarowany Książę odtrąca zimną i niemą Rusałkę skłaniając się ku Obcej Księżnej… W tytułowej partii usłyszymy Kristine Opolais, w ubiegłym sezonie kreującą partie Manon Lesaut i Madame Butterfly.

La traviata (Giuseppe Verdi)
Opera w 3 aktach
Libretto: Francesco Maria Piave według powieści Aleksandra Dumasa syna „Dama kameliowa”

Premiera niniejszej inscenizacji The Metropolitan Opera: 31 grudnia 2010
NOWA OBSADA

Transmisja przedstawienia:
11.03.2017 | sobota | 18:55

Obsada:
Sonya Yoncheva jako Violetta
Michael Fabiano jako Alfred
Thomas Hampson jako Germont

Nicola Luisotti dyrygent

Realizatorzy:
Willy Decker reżyseria
Wolfgang Gussmann scenografia i kostiumy
Hans Toelstede światło
Athol Farmer choreografia

Słynne arcydzieło Verdiego w niemniej słynnej inscenizacji Willy’ego Deckera to produkcja, które obiegła niemal cały świat operowy. Była prezentowana na prestiżowych festiwalach, a także podczas cyklu transmisji „The Met: Live in HD”. Dziś „Traviata” należy do najbardziej popularnych oper, jednak jej premiera w Wenecji w 1853 stała się jedną z bardziej spektakularnych klap i skandali w historii opery. Choć Verdi starał się złagodzić w swym dziele wydźwięk oryginału (powieści „Dama kameliowa” Aleksandra Dumasa syna), to publiczność nie była w stanie znieść na scenie operowej kurtyzany jako postaci pozytywnej, i tego, że akcja rozgrywa się współcześnie. Mimo to rola Violetty Valery (tytułowej „traviaty”, czyli z jęz. włoskiego „zbłąkanej”) stała się koronną partią największych sopranów, a melodyjne i poruszające dzieło – przebojem repertuaru operowego. Przedstawienie trwa około 2 godzin i 30 minut (w tym 1 przerwa).

Idomeneusz, król Krety (W.A.Mozart)
Opera seria (poważna) w 3 aktach
Libretto: Giambattista Varesco wg Antoine’a Dancheta

Premiera niniejszej inscenizacji The Metropolitan Opera: 14 października 1982
PO RAZ PIERWSZY W HD

Transmisja przedstawienia:
25.03.2017 | sobota | 17:55

Obsada:
Elza van den Heever jako Elektra
Nadine Sierra jako Ilia
Alice Coote jako Idamante
Matthew Polenzani jako Idomeneo
Alan Opie jako Arbace

James Levine dyrygent

Realizatorzy:
Jean-Pierre Ponnelle reżyseria, scenografia i kostiumy
Gil Wechsler światło

Sam Mozart właśnie „Idomenea” uważał za jedną ze swoich najlepszych oper. Ze względu na karkołomność partii męskich – Idomenea i Idamanta – dzieło to nie jest wykonywane tak często, jak na to zasługuje. Zaczerpnięta z mitologii greckiej historia króla Krety obfituje w dramatyczne zwroty akcji i typową dla swoich czasów baśniową ornamentykę. Idomeneo wracający z wyprawy wojennej trafia na burzę morską. Bóg Neptun ocala jego życie pod warunkiem, że król złoży mu w ofierze pierwszą napotkaną istotę. Los sprawia, że to Idamante, jego syn… W tle walka dwóch księżniczek, Ilii i Elektry o względy nieszczęsnego Idamanta. Arcydzieło Wolfganga Amadeusza zobaczymy w liczącej ćwierć wieku inscenizacji wielkiego francuskiego reżysera Jean-Pierre Ponelle’a. Spektakl poprowadzi James Levine. Przedstawienie trwa około 4 godzin (w tym 2 przerwy).

Eugeniusz Oniegin (P.Czajkowski)
Sceny liryczne w 3 aktach
Libretto: kompozytor wg poematu Aleksandra Puszkina

Premiera niniejszej inscenizacji The Metropolitan Opera: 23 września 2013
NOWA OBSADA

Transmisja przedstawienia:
22.04.2017 | sobota | 18:55

Obsada:
Anna Netrebko jako Tatiana
Elena Maximova jako Olga
Alexey Dolgov jako Lenski
Dmitri Hvorostovsky jako Oniegin
Štefan Kocán jako Gremin

Robin Ticciati dyrygent

Realizatorzy:
Deborah Warner inscenizacja
Fiona Shaw reżyseria
Tom Pye scenografia
Chloe Obolensky kostiumy
Jean Kalman światło
Finn Ross, Ian William Galloway projekcje wideo
Kim Brandstrup choreografia

Najbardziej znana opera Czajkowskiego po raz pierwszy została wystawiona jako… spektakl studencki, wykonany przez uczniów Moskiewskiego Konserwatorium. Sceny liryczne – bo taką nazwę gatunkową wymyślił dla swego dzieła kompozytor – oparte są na poemacie dygresyjnym jednego z najwybitniejszych rosyjskich poetów romantycznych. Skromna i wrażliwa Tatiana zakochuje się w Onieginie, znudzonym światowcu, który odrzuca jej miłość. Po latach Oniegin uświadamia sobie, że jednak kocha Tatianę, ale ta jest już żoną księcia Griemina. Mimo że nadal darzy Oniegina uczuciem, Tatiana pozostaje wierna mężowi. Arcydzieło Czajkowskiego powraca do cyklu transmisji z Met, ponownie partię Tatiany zaśpiewa Anna Nerebko, partnerować jej będzie inny ulubieniec nowojorskiej publiczności Dmitrij Hvorostovsky. Przedstawienie trwa około 3 godzin i 40 minut (w tym 2 przerwy).

Kawaler z różą (Richard Strauss)
Komedia muzyczna w 3 aktach
Libretto: Hugo von Hofmannsthal

Premiera niniejszej inscenizacji The Metropolitan Opera: 13 kwietnia 2017
PREMIERA SEZONU

Transmisja przedstawienia:
13.05.2017 | sobota | 18:30

Obsada:
Renée Fleming jako Marszałkowa
Elīna Garanča jako Oktawian
Erin Morley jako Zofia
Matthew Polenzani jako Śpiewak
Marcus Brück jako Faninal
Günther Groissböck jako Baron Ochs

Sebastian Weigle dyrygent

Realizatorzy:
Robert Carsen reżyseria
Paul Steinberg scenografia
Brigitte Reiffenstuel kostiumy
Robert Carsen, Peter Van Praet światło

Najbardziej wiedeńska z oper Richarda Straussa, twórczo nawiązująca do lekkich i pikantnych dzieł W.A. Mozarta. Pełno tu przebieranek, żartobliwych i niegroźnych pomyłek i oszustw, które mają na celu utarcie nosa zbyt dumnym arystokratom lub zbyt roznamiętnionym podrywaczom. Młodziutki kochanek Marszałkowej otrzyma miłość równie młodej Zofii, a zbyt starzy już na miłość Marszałkowa i Baron Ochs usną się w cień – ona z rezygnacją, on ze wstydem, wystrychnięty na dudka. Reżyser Robert Carsen zapowiada, że umieści akcję w schyłkowym okresie cesarstwa Habsburgów, podkreślając podtekst opery, jakim jest konflikt klasowy na bogatym tle z czerwonego adamaszku. W roli Marszałkowej zobaczymy Renée Fleming, najwspanialszą odtwórczynię tej roli w ostatnich trzech dekadach.

Polecamy
Newsletter
Jeśli chcesz otrzymywać informacje
o nadchodzących wydarzeniach
dopisz się do naszego newslettera
Social Media
Facebook YouTube
Polub nas na Facebooku
Miasto RybnikKultura.rybnik.euGazeta RybnickaDKF Ekran
Karta Dużej RodzinyKarta Seniora
NowinyRybnik.com.pl
TVT Telewizja RegionalnaRadio 90
zamknij